Nieuwsbericht

Congres Achmea Foundation groot succes

dinsdag 11 april 2017

Steeds meer bedrijven in Nederland richten stichtingen op die zich inzetten voor een maatschappelijk doel. Een zogeheten corporate foundation. Maandag 3 april waren voor het eerst alle foundations uit Nederland bijeen om ervaringen uit te wisselen.

Congres Achmea FoundationHet congres had een feestelijk tintje, want de aanleiding was het 10-jarig bestaan van de Achmea Foundation. Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur Achmea (en ook bestuurslid van de foundation): “Deze 10 jaar is wat mij betreft nog maar het begin. Zo’n commitment ga je aan voor een lange termijn. Het past heel goed bij Achmea. Wij hebben als verzekeraar per definitie de doelstelling solidariteit te organiseren in de samenleving. Wij zijn er primair voor onze klanten, maar je wilt niet geïsoleerd opereren. Daarom proberen we als onderdeel van onze strategie ook ver weg te bouwen aan solidariteit.”

De Achmea Foundation krijgt als zelfstandig onderdeel van Achmea elk jaar 0,5 procent van het resultaat van Achmea. Opgeteld was dat in de afgelopen 10 jaar zo’n 30 miljoen euro. Jaarlijks geeft het Nederlandse bedrijfsleven circa een half miljard euro uit aan goede doelen.

Focus aanbrengen en keuzes maken

Focus en keuzes maken. Dat blijkt belangrijk voor veel aanwezige foundations. Marjolein Verstappen, directeur van Achmea Foundation: “Veel foundations blijven dicht bij het vakmatige specialisme van het bedrijf waardoor zij zijn opgericht. Wij focussen op financiële producten in vooral gezondheidszorg en landbouw. Denk aan zorg- of gewasverzekeringen, maar ook bijvoorbeeld een micro-pensioen. Via deze weg kunnen we expertise vanuit Achmea inzetten op de projecten.”

Samenwerkingspartner van dit congres was de Rabobank Foundation. Pierre van Hedel, directeur van Rabobank Foundation, vertelt dat ook zij focus hebben aangebracht in hun beleid: “Wij kiezen ervoor kwetsbare mensen te helpen om zichzelf te organiseren. Uit dat idee is ooit ook onze bank, in de vorm van een coöperatie, ontstaan. Onze aandacht gaat uit naar boeren, coöperaties en financiering; daar hebben wij tenslotte verstand van.”

Maatschappelijke betrokkenheid ook van belang in aantrekken nieuw talent

Marjolein Verstappen stelt vast dat bij het aantrekken van personeel veel potentiele kandidaten steeds meer letten op de maatschappelijke relevantie van het bedrijf. “Als je die impact kunt laten zien, en je dus goed mensen aan je weet te binden, is dat op termijn dus ook goed voor je bedrijf.” En volgens Bas van Haastrecht,  expert reputatie en imago, toont onderzoek aan dat het de tevredenheid en motivatie van medewerkers vergroot als hun bedrijf zich niet alleen richt op winst maken, maar ook op maatschappelijk verantwoord ondernemen en goede doelen.

Mensen perspectief blijven geven

Ernst Hirsch Ballin, oud-minister van Justitie en voorzitter van de Achmea Foundation, sprak zijn zorg uit over het feit dat er vanuit de overheid op ontwikkelingshulp wordt bezuinigd. “Als ik terug kijk op mijn loopbaan, dan vormen de rechten van de mens eigenlijk de rode draad. Vanuit de Achmea Foundation kunnen wij mensen perspectief blijven geven. Het is goed om te zien dat ondernemingen in ons land zich nu nadrukkelijker maatschappelijk beginnen te engageren.”

Christiaan Rebergen, topambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken, benadrukt dat er onder de bevolking breed draagvlak bestaat voor hulpverlening van ondernemingen in ontwikkelingslanden.  Ook juicht hij het toe dat de afgelopen 10 jaar steeds meer corporate foundations zijn ontstaan. “Zij kunnen vanuit hun eigen kracht aanvullend zijn op de bestaande NGO’s en hulp vanuit de overheid.”

Met een bedrijfslens naar ontwikkelingshulp kijken

Een van de sprekers die dit laatste benadrukte, was Maite Vermeulen. Zij schrijft voor De Correspondent specifiek over ontwikkelingshulp in conflictgebieden. Zij benadrukte het USP (‘unique selling point’) van de corporate foundations. Zij vatte dit samen met de 3 i’s: impact, innovatie, identificatie. Corporate foundations zijn als beste in staat om met een bedrijfslens naar ontwikkelingshulp te kijken en te sturen op basis van impact. Het bedrijfsleven doet immers niet anders. Zo ook innovatie: een corporate foundation heeft veel meer speelruimte (en ervaring vanuit het moederbedrijf) om te innoveren. Voor een NGO is het veel moeilijker om te innoveren – en dus te experimenteren – met geld dat zij hebben opgehaald bij hun donateurs. En ten slotte identificatie: bedrijven zijn gewend aan marktanalyses. Zij hebben kennis en ervaring om doelgroepen te identificeren en te benaderen.

Congres groot succes

Met 200 gasten was het een uitverkocht huis. “Toen we een half jaar geleden bedachten een congres te organiseren, dacht ik aan zo’n 60 gasten”, vertelt Marjolein. “Maar al snel kregen wij enorm enthousiast reacties op ons idee. Dit bleek namelijk het eerste congres voor corporate foundations in Nederland. Binnen een paar dagen zaten we al op 100 aanmeldingen. En dat bleef maar stijgen. Bij 200 zaten we vol.”

 

Ook de media bleek bijzonder geïnteresseerd; zo stond er zaterdag 1 april een artikel in het AD, dinsdag 4 april een artikel in het Reformatorisch Dagblad en op zaterdag 8 april een artikel in dagblad Trouw.