Hoe Achmea duurzame mobiliteit mogelijk maakt

Karin Bos en Liesbeth van der Kruijt

Van zonneauto tot elektrische step: zonder verzekering kunnen dit soort nieuwe vervoersmiddelen de weg niet op. Achmea wil deze innovatieve vormen van duurzame mobiliteit mogelijk maken. “Vroeger ging je van a naar b met de auto en verzekerden wij die auto. Nu gaat het om het mogelijk maken van mobiliteit en het hele ecosysteem daaromheen ”, zegt Karin Bos, directeur particulieren bij Achmea Schade & Inkomen.

Terug naar overzichtspagina >

In steden als Parijs en Tel Aviv rijden mensen er al massaal op rond: de elektrische step. In Nederland is het vervoersmiddel nog niet toegestaan. 

Karin Bos, directeur particulieren bij Achmea Schade & Inkomen doet geen uitspraken over legalisering van elektrische stepjes op Nederlandse wegen. “Maar ik denk wel dat er allerlei nieuwe vormen van vervoer op de markt gaan komen.”

Achmea wil bijdragen aan dit soort ontwikkelingen. Enerzijds vanuit klantperspectief, zodat het voor consumenten mogelijk wordt om nieuwe vervoersmiddelen te gebruiken. “Zonder verzekering kunnen deze vervoersmiddelen de weg niet op”, licht Bos toe. Anderzijds stapt Achmea hierop in vanuit het besef dat de wereld duurzamer moet. 

Experimenteren en oefenen

Achmea onderzoekt hoe zij vanuit haar rol als verzekeraar en belegger de duurzame mobiliteitstrends positief kan beïnvloeden, legt Liesbeth van der Kruit, directeur MVO uit. Het stimuleren van duurzame mobiliteit vindt de verzekeraar belangrijk, omdat het bijdraagt aan de gezondheid van mensen en tegelijkertijd zorgt voor de vermindering van fossiel brandstofgebruik.

E-step

Om duurzame mobiliteit mogelijk te maken, werkt Achmea samen met innovatieve startups als Lightyear en WeDriveSolar. Voor de verzekeraar staat de samenwerking met dit soort partijen voor iets groters dan de ontwikkeling van een verzekering voor een specifiek vervoersmiddel. “Het gaat veel meer om het ecosysteem van mobiliteit. Dat wil je veilig en duurzaam hebben en daar horen andere verzekeringsvormen bij. Daar moeten wij ook in oefenen en experimenteren, want hoe dat precies gaat werken, weten wij ook nog niet”, zegt Bos.

Van der Kruit benadrukt dat zij het ondanks de risico’s belangrijk vindt om als Achmea mee te gaan in dit soort ontwikkelingen. “Je wil ook graag dingen mogelijk maken. En verzekerbaarheid speelt daarin een belangrijke rol.”

Bijdragen aan verduurzaming van de stad en de samenleving

Achmea kan de mobiliteit niet in haar eentje verduurzamen. “Dat moet je echt met anderen doen”, aldus Bos. Daarom zoekt Achmea ook op Europees niveau de samenwerking. Zo is Achmea als enige verzekeraar aangesloten bij het Europese samenwerkingsverband EIT Urban Mobility. “Daar zitten allerlei partijen in om de mobiliteitsproblemen in grote steden aan te pakken”, vertelt Bos.

Door dit soort samenwerkingen doet Achmea kennis op over risico’s en kansen van nieuwe mobiliteitsvormen. Die kennis deelt zij vervolgens met anderen, bijvoorbeeld binnen het Verbond van Verzekeraars. “Als je vroegtijdig instapt, heb je data en kan je ook adviseren over preventie en andere zaken. Als je niet instapt dan kan je dat niet”, vat Bos de voordelen samen. 

Van der Kruit vult aan dat Achmea met haar kennis ook gemeentes en provincies kan helpen. “We weten nu al dat het druk wordt op die fietspaden. Wat natuurlijk tot onveilige situaties kan leiden. Wij hebben vaak inzicht in waar zich die onveilige situaties voordoen. Met die kennis kunnen we een gesprekspartner zijn voor gemeentes en provincies. Wij kunnen aanbevelingen doen over hoe je die verduurzaming van dat vervoer met infrastructuur kunt stimuleren én veilig kan maken.” Op die manier wil Achmea het voor gemeentes makkelijker maken om hun duurzame mobiliteitsbeleid uit te voeren. 

Bos en Van der Kruit hopen dat de duurzame mobiliteitstrend op een positieve manier doorzet. De impact van die trend rijkt verder dan het mobiliteitsdomein, benadrukt Van der Kruit, omdat het ook bijdraagt aan betere luchtkwaliteit in de stad en de gezondheid van mensen. “Het is dus eigenlijk meer dan mobiliteit. Het levert echt een bijdrage aan de verduurzaming van onze samenleving.”

——

Liesbeth van der Kruit
Liesbeth van der Kruit is vanaf 2010 directeur MVO bij Achmea waar ze begon als directeur communicatie. Daarvoor was zij journalist en presentator op Radio 1.

Karin Bos
Karin Bos werkt sinds 2016 als directeur particulieren bij Achmea Schade & Inkomen. Daarvoor bekleedde zij verschillende functies binnen het bedrijf, waaronder directeur proces & verandermanagement en financieel directeur bij Achmea IT.

Kader Achmea
Als verzekeraar met een coöperatieve identiteit vindt Achmea veilige, slimme en schone mobiliteit belangrijk. Daarom gaat zij samenwerkingen aan met bedrijven en organisaties die innoveren op dit vlak. Zo draagt Achmea bij aan de transitie naar duurzame mobiliteit.

Kijk terug

Kijk de overige podcasts terug.

De beste zonneauto ter wereld maken…

‘… dat is onze grote droom’, vertelt Maijke Receveur (Chief People) van Lightyear. En dan ook nog eentje die straks voor iedereen betaalbaar is. Per kilometer goedkoper dan de huidige diesel- en bezineauto’s. De Lightyear One gaat het allemaal waarmaken, als het aan Maijke en haar collega’s ligt. Een hyper-efficiënte auto op zonne-energie. De missie is gedurfd maar als die slaagt…. Dan is de opbrengst voor de wereld (klimaat!) groot. 

Bekijk deze podcast.

10.000 auto’s die heel Utrecht-stad van groene energie voorzien

En dat binnen 5 tot 10 jaar als het aan Robin Berg van We Drive Solar ligt. Op steeds meer plekken in de Domstad zet hij deelauto’s neer die stilstaand energie opslaan die je gebruikt om je huis te verwarmen of het licht boven je keukentafel aan te knippen. Batterijen op wielen dus. En het goede nieuws is: de gemeente staat in de meewerkstand. Nu de rest van Nederland nog. Go Robin!

Bekijk deze podcast.

Sluit je aan bij het Ministerie van Doorbraak

Een gelukkige, schone, gezonde stad - daar droomt Alwin Bakker van Future Mobility Network van. Metropolen vol zelfrijdende prullenbakken, autonome shuttlebussen en hoogstens een paar auto’s die zichzelf dan wel buiten het centrum parkeren. Alwin verzamelt vrije geesten om zich heen die hem helpen zijn dromen waar te maken. Het liefst jonge net afgestudeerde TU’ers (“want ervaring is killing voor innovatie”). Maar ook mensen die binnen organisaties buiten de hokjes lopen, zijn van harte welkom op zijn Ministerie van Doorbraak. 

Bekijk deze podcast.