“De coöperatie is een bijzondere ondernemingsvorm”, zegt Arjen van Nuland, directeur Nationale Coöperatie Raad (NCR). “Met een coöperatie bereik je samen doelen die je alleen niet of slechts deels kunt bereiken.” Zaterdag 3 juli is de internationale dag van de coöperatie (#coopsday). Arjen van Nuland en Bianca Tetteroo (voorzitter van de Raad van Bestuur Achmea én bestuurslid bij de NCR) spreken zich uit over de kracht van de coöperatie.
Volgens Arjen zijn coöperaties van nature, duurzame organisaties. “Dat betekent dat ze investeren in de lange termijn, bijvoorbeeld door het reserveren van geldmiddelen en het investeren in innovatie. In principe bepalen de leden samen hoeveel ze reserveren en waarin ze investeren.”
Vanuit een coöperatieve identiteit er zijn voor klanten
Bianca: “Ons hart klopt voor onze 10 miljoen klanten. Als coöperatie zijn we opgericht door klanten. Hun levens elke dag een beetje beter maken, daar komen we vandaag de dag nog altijd voor in actie. Als organisatie met een coöperatieve identiteit, zorgen we ervoor dat het leven door kan gaan, als het tegenzit. En met vernieuwende diensten zijn we bovendien nog relevanter voor onze klanten. Om dit ook in de toekomst te blijven, innoveren we volop en vinden we antwoorden op steeds nieuwe maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, veiligheid en duurzaamheid. Dat vraagt om een continu verandervermogen en dat kunnen we; het zit in ons DNA om ons telkens opnieuw uit te vinden.”Arjen: “In Nederland zijn diverse coöperaties heel groot geworden, onder meer door fusies of schaalvergroting. Denk daarbij aan verzekeraars en land- en tuinbouworganisaties. Het zijn goedlopende en landelijk georganiseerde ondernemingen.”
Aandacht houden voor zowel de bedrijfsmatige als de verenigingskant van de coöperatie is belangrijk. Volgens Arjen zou je daarom met, voor en door de leden moeten communiceren over beide aspecten van de coöperatie. “Deel je successen én laat zien wat de unieke samenwerking binnen de coöperatie betekent voor de leden, de klanten en de brede samenleving. Dan belicht je de kracht van de coöperatie als geheel.”