Blog

De impact van 10 jaar Achmea Foundation

Willem van Duin“De tijd van zomaar weggeven is voorbij. Het is economisch veel duurzamer als je de lokale markt kunt versterken.” Aan het woord is Willem van Duin, over 10 jaar Achmea Foundation.


Willem is voorzitter Raad van Bestuur Achmea. En sinds 2009 ook lid van het bestuur van de Achmea Foundation. De foundation bestaat 10 jaar. Een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken.

“Ik ben er bijzonder trots op dat de Achmea Foundation alweer 10 jaar bestaat. In 2006 hebben we de foundation opgericht. Vanuit het idee om in brede zin goed te doen voor de maatschappij. Ieder jaar investeren we 0,5% van de winst van Achmea in de foundation.”

“De afgelopen jaren heeft de foundation haar strategie aangepast. We leggen de focus op projecten in de gezondheidszorg, landbouw en financiën. Denk aan een programma voor sociaal ondernemerschap in de zorg in Nederland, een gewasverzekering in Kenia en een micro-pensioen in Ghana.”

De impact van 10 jaar“Dit past goed bij ons bedrijf. In deze gebieden hebben wij kennis, ervaring en een netwerk. Daarnaast hebben we besloten om altijd samen te werken met ondernemende partners die werken aan verbeteringen met duurzame impact.”

“De tijd van zomaar weggeven is voorbij. Het is economisch veel duurzamer als je de lokale markt kunt versterken. Dat heeft meer effect dan zomaar weggeven, omdat je daarmee inbreekt op de lokale markt. We kijken daarom altijd of er een blijvend business model in de projecten zit.”

“De overheid trekt zich terug als het gaat om ontwikkelingsgeld. Ook wordt steeds duidelijker dat de grote maatschappelijke thema’s zoals toegang tot financiering, toegang tot gezondheidszorg en voedselzekerheid niet meer zonder het bedrijfsleven kunnen. Ik zie daar een verantwoordelijkheid voor bedrijven als Achmea.”

“De Achmea Foundation investeert in die projecten met de grootste impact. Dat vraagt ook wat van je eigen organisatie. De foundation heeft zelf ook een professionaliseringslag doorgemaakt. Je moet zelf in staat zijn de gewenste impact te meten en daarop te sturen.”

“We variëren in de wijze waarop we het beste kunnen bijdragen. De ene keer ligt de nadruk op het inzetten van senior experts van Achmea. De andere keer ligt het zwaartepunt op de financiering. We werken naast donaties steeds vaker met leningen tegen gunstige voorwaarden. Zodat we het geld vaker kunnen aanwenden.”

“Het sterke van de Achmea Foundation is dat we van waarde kunnen zijn voor anderen, maar het is ook voor Achmea zelf van waarde. Ten eerste leren wij als organisatie ook van de projecten waaraan wij deelnemen. Ten tweede is het voor onze eigen medewerkers leerzaam om hun kennis en ervaring elders in te zetten – in landen waar ze anders wellicht nooit zouden komen. En nog mooier is het om te zien hoe geïnspireerd zij weer terugkeren. Als persoon enorm verrijkt door de ervaring die zij hebben opgedaan en de waarde die zij hebben kunnen leveren.”

“Op 3 april 2017 staan we uitgebreid bij stil bij nut en noodzaak van de corporate foundations. Dat doen we tijdens een congres dat we in het kader van ons 10 jarig bestaan samen met de Rabo Foundation organiseren. Ik ben blij met het resultaat de Achmea Foundation laat zien. En hoop natuurlijk dat we dat nog lang blijven doen.”